Pieneltä, varsinkaan mikrokokoiselta yritykseltä, ei useinkaan edellytetä sertifioitua laatu- tai toimintajärjestelmää. Kilpailukyvyn ja kasvun tueksi monet pienetkin yritykset tosin rakentavat sertifioidun järjestelmän. Siitä on todistetusti hyötyä esimerkiksi uskottavuuden saamisessa ja myynnin kasvattamisessa.
Tässä kirjoituksessa tuon kuitenkin esiin toisen näkökulman laatujärjestelmän tuomiin hyötyihin yrityksellesi. Ja nyt en puhu sertifioinnista, sillä laatujärjestelmä voi olla olemassa myös ilman, että sille hakee ulkopuolista hyväksyntää eli sertifiointia. Laatujärjestelmässähän on kyse laadun johtamisjärjestelmästä, Quality Management System. Kyse on siis johtamisesta. Ja jokaista yritystä johdetaan, tavalla tai toisella. Omaksumalla laatujärjestelmien opeista seuraavat 5 asiaa, tulee sinun yrityksesi johtamisesta laadukkaampaa ja tuottavampaa.
- Ota selvää, mitä asiakkaasi haluavat
ISO 9001 –standardin yksi perusperiaate on asiakaskeskeisyys. Asiakkaan tyytyväisyys on asia, jota laadun johtamisessa pyritään jatkuvasti lisäämään. Laatu on sitä, että tehdään asiakkaan vaatimukset täyttäviä tuotteita tai palveluita. Jotta siihen pystytään, täytyy oikeasti tietää asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset.
- Luo yrityksellesi strategia
Hyvä strategia on sellainen, joka antaa yrityksellesi sopivan kunnianhimoisen ja houkuttelevan suunnan, antaa pohjan tavoitteiden asettamiselle ja kertoo askelmerkit niihin pääsemiseksi. Hyvässä strategiassa huomioit, mitä yrityksen sisällä ja sen ympäristössä tapahtuu.
- Toimi suunnitelmallisesti
Kun tiedät, mitä asiakkaasi haluavat ja mitä te yrityksenä tavoittelette, on aika miettiä, miten teette sen mahdollisimman fiksusti ja tehokkaasti. Miten varmistat, että asiakas saa joka kerta lupaamanne tuotteet ja palvelut, yhtä laadukkaasti, lupaustenne mukaisesti? Käytännössä tämä tarkoittaa suunniteltua tuotteen tai palvelun tuotantoa. Tämä on se kohta, jota kehittämällä saat myös kaikkein suurimmat kustannussäästöt. Sillä mikään ei ole kalliimpaa kuin huono laatu.
- Seuraa ja mittaa toimintaa
Kun olet asettanut tavoitteita, täytyy sinun myös seurata, onko niihin päästy. Enkä tarkoita tällä kerran vuodessa tapahtuvaa tilinpäätöksen analysointia, vaan asetettujen tavoitteiden seurantaa ja mittaamista esimerkiksi kvartaaleittain tai kerran kuussa. Mittaatko esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä, prosessien tehokkuutta ja laatukustannuksia?
- Opi virheistä
Älä pelkää virheitä, sillä ne ovat usein kultaakin kalliimpia opetuksia. Mutta vain, jos ne hyödynnetään sellaisina. Yksi erinomaisten organisaatioiden salaisuus on se, että virheet käydään läpi ja pohditaan, mitkä tekijät johtivat virheen syntymiseen. Tarvittaessa muutetaan toimintaa siten, että samanlaista virhettä ei tapahdu toiste, tai ainakin sen todennäköisyys on pienentynyt. Arvosta siis virheitä!
Mitä muuta lisäisit listaan?